Boek: Wim Crouwel, Modernist
In december 2015 verscheen de dikke Engelstalige monografie: ‘Wim Crouwel, Modernist’, van Frederike Huygen. Grafisch en tentoonstellingvormgever Wim Crouwel (1928) kennen we als mede-oprichter van het eerste ontwerpbureau in Nederland (Total Design, 1963). Ook van de talloze posters en catalogi voor het Stedelijk Museum (SM); van de postzegels voor de PTT en van de ‘New Alphabet’. Hij vertegenwoordigt tot op heden de rationele, ordenende vormgeving die zijn basis destijds in Zwitserland had. Die sterk ‘functionele’ stroming met zijn schreefloze letters, schakelt zoveel mogelijk de eigen rol of persoonlijkheid van de ontwerper uit ten behoeve van een louter objectieve communicatie. ‘Design is het ordenen der dingen’ is een uitspraak van hem die zijn rigide positie goed weergeeft. Later, vanaf de jaren 70, zien we de reactie op deze ‘functionaliteit’: ontwerpers die in hun communicatiemogelijkheden en macht een sterk maatschappelijke bijdrage en rol zien. Zij tonen in hun werk wie ze zijn.
Frederike Huygen laat met haar boek zien dat Crouwel nog steeds actueel en inspirerend is. Zeker met die geconstrueerde letters waarvan New Alphabet (1967) de bekendste is en al rekening hield met de digitalisering. Bekijk eens de twee r’s in het logo van Randstad Uitzendbureau. We worden verder meegenomen in een ruim overzicht van Crouwels indrukwekkende en ‘intuïtieve’ werk door de jaren heen. Wie Crouwels werk anders wil zien, zegt Huygen, ‘ziet werk vol poëzie, expressie en kunst…’. En wie nog beter kijkt ziet een lang niet zo strenge en consequente ‘gridnik’ als we altijd dachten. Oordeel dus zelf…
Blader door het boek via: Wim Crouwel – Modernist