Where will we go?
De urgentie van de zeespiegelstijging in beeld.
Het werk van Kadir van Lohuizen zag ik voor het eerst tijdens het fotofestival in Naarden in 2015 en ik was onder de indruk van zijn project “Rising Sea Levels”.
De fotograaf brengt op indringende wijze de humanitaire consequenties van de stijgende zeespiegel in beeld. Hij is op veel plekken geweest die door het hoge water nu al in de problemen komen: De San Blas-eilanden in Panama, de delta van Bangladesh, Kiribati in de Pacific, de Fiji-eilanden, maar ook Miami en Groot Britannië.
Kadir van Lohuizen / noorimages.com / Rising Sea Levels / Panama
We zien hier een situatie op een van de San Blas eilanden van Kuna Yala, een provincie van van Panama waar 300.000 mensen wonen verspreid over 40 van de 357 eilanden. Voor deze mensen is de stijging van de zeespiegel dagelijkse realiteit, elke dag staat het water letterlijk tot hun voordeur. Het leven wordt riskant op deze overbevolkte eilandjes. De regering plande een evacuatie in 2013 maar tot op heden is daar nog geen geld voor gevonden, de mensen blijven waar ze zijn, met de enkels in het water.
Kadir van Lohuizen / noorimages.com / Rising Sea Levels / Kiribati
Dit is een foto uit de serie over Kiribati in Oceanië. Kiribati bestaat uit 34 laag gelegen eilanden in de Grote Oceaan en is onderdeel van Micronesië en Polynesië. We zien een moeder relaxed liggen in de hangmat, baby op schoot, de voortuin is gestut met stenen en zandzakken. Haar kinderen spelen in en bij het water. De strijd tegen het water is ingebed in hun dagelijkes omgeving, in hun dagelijks leven. De vraag is alleen, waar moeten deze mensen straks naar toe, als hun eilanden onder de zeespiegel verdwijnen?
De foto’s van Kadir van Lohuizen geven een krachtig beeld van zijn opvatting over de betekenis van fotojournalistiek. Steeds opnieuw gaat hij op zoek naar dramatische of onderbelichte situaties in de wereld om daar foto’s te maken die zijn verhaal vertellen. Verhalen die afwijken van wat we vaak te zien krijgen, beelden die opvallen door krachtige ruimtelijke composities en menselijke intimiteit. Hij is een echte “slow”-fotojournalist. Door lang aanwezig te zijn en intensief contact te zoeken, kan hij mensen op onbewaakte momenten vastleggen en voegt hij er zijn eigen visie aan toe.
Zijn werk is bijzonder, door het artistieke niveau, zijn gedrevenheid en engagement.
Kijk ook op
noorimages.com